Heilig Avondmaal meevieren

Heilig Avondmaal meevieren in de NGK Rijnsburg

Wilt u het Heilig Avondmaal meevieren in onze gemeente? Hieronder vindt u informatie over het meevieren, alsmede de voorwaarden hiervoor.

Het avondmaal wordt in onze gemeente vier keer per jaar gevierd. Dit vindt in de regel op eerste zondag van elke derde maand plaats (dus: maart, juni, september en december).

Gasten uit binnen- of buitenlandse zusterkerken worden toegelaten op grond van een daartoe afgegeven verklaring van hun kerkenraad (het zgn. avondmaalsbriefje).

Belijdende, niet-gecensureerde leden van een kerk die avondmaalsgemeenschap kent met een NGK elders in het land, alsmede leden van de CGK hier ter plaatse en in den lande kunnen deelnemen aan de viering van het avondmaal. Ze dienen zich van tevoren te melden bij de kerkenraad. Van hun deelname wordt kennisgegeven aan de gemeente.

Zij die geen lid zijn van een NGK of van een een door de NGK erkende kerk, worden slechts als gast aan het avondmaal toegelaten na een daartoe strekkend besluit van de kerkenraad en met instemming van de gemeente. Zij dienen bekend te zijn binnen de NGK Rijnsburg en op enigerlei wijze een relatie met de gemeente te hebben.

Leden van buitenlandse gereformeerde of presbyteriaanse kerken die hier op bezoek zijn en in hun kerk zijn toegelaten tot het avondmaal, worden, zo mogelijk, na een gesprek met de kerkenraad in de week ervoor toegelaten tot de viering van het avondmaal.

In situaties waarin deze afspraken niet voorzien, neemt de kerkenraad een besluit op basis van een aanvraag die tenminste twee weken vóór het avondmaal is ingediend.